Enschede – Woensdag 22 juni en donderdag 23 juni vond bij de Enschedese Schoolvereniging (ESV) het ‘Project Zwerfafval’ plaats. Ruim 120 scholieren uit groep 5, 6, 7 en 8 gingen in samenwerking met FabLab Enschede, FabLab Flevoland en de Gemeente Enschede aan de slag met het recycleproces van plastic zwerfafval. 

De scholieren gingen in groepjes aan de slag met de verschillende fases in het recycleproces:

Fase 1. Plastic afval verzamelen en scheiden
De eerste opdracht was om het verzamelde plastic te scheiden. Ieder plastic product bevat een nummer (1-7), dat vaak aan de onderzijde van het product te vinden is. Type 1 (PET) werd door de scholieren gebruikt voor de grondstof voor de 3D printer.

 

Fase 2. Het plastic afval schoonmaken en afdrogen
Voordat het plastic kon worden fijngemaald moest het goed schoongemaakt en afgedroogd worden. Daarnaast moest het plastic ook verknipt worden, zodat het bruikbaar werd voor de volgende fase: het ‘shredderen’.

 

Fase 3. Stukjes plastic vermalen in de shredder
De verknipte stukjes plastic konden nu worden vermaald in de shredder: eerst ging het door de grove shredder, daarna door de fijne shredder. Op deze manier werden de stukjes plastic geschikt gemaakt voor het omsmelten naar een kunststof draad (filament) voor de 3D printer.

 

Fase 4. Vermaalde stukjes plastic omsmelten tot grondstof voor de 3D printer (extruderen)
Om het vermaalde plastic om te smelten tot de grondstof voor de 3D printer, werd het verhit tot 215 graden (!). Handschoenen aan dus bij het ‘opvangen’ van de plastic draad.

  

Fase 5. Je naam zelf ontwerpen en 3D printen
Tot slot konden de scholieren hun eigen naam ontwerpen in Doodle3D en vervolgens printen.
  

Online vragenlijst
Onderdeel van het project was ook een online vragenlijst, waarmee het bewustzijn en de kennis van de scholieren over het probleem van de ‘plastic soep’ werd getest. Vragen als ‘Hoeveel plastic tasjes gebruiken mensen wereldwijd per minuut?’, ‘Kun jij uitleggen waarom de ‘plastic soep’ zo’n groot probleem is?’ en ‘Hoe zou jij kunnen bijdragen om het probleem van de ‘plastic soep’ op te lossen?’ passeerden de revue. “Plastic soep is een probleem, omdat het slecht is voor het milieu en omdat dieren plastic opeten en daardoor doodgaan. Dat is zielig!”, was wat één van de scholieren als antwoord had ingevuld. De scholieren waren het er overigens unaniem over eens dat het probleem van de ‘plastic soep’ alleen op te lossen is door het afval netjes in de prullenbak te doen, te scheiden en het plastic te recyclen.

Ook werden er vragen gesteld over 3D printen. De scholieren zijn er van overtuigd dat ze alles kunnen maken met een 3D printer: ” “Ja, want je kunt met bijna alle materialen een 3D print maken van eigenlijk alle dingen die je maar wilt.”, stelde één van de scholieren. Er waren ook enkele sceptici: “Ik denk dat je niet álles kan maken, wel heel veel, maar niet alles.”.

 

Weet je niet meer precies wat ‘Project Zwerfafval’ inhoudt? No worries, lees dan ons vorige nieuwsbericht.