Over het kunstwerk – Interactieve vitrine
Het kunstwerk, in de vorm van een technologische en interactieve vitrine, heeft als doel om de weg naar het ontstaan van een innovatie te tonen. Inclusief het vallen en het opstaan. Daarnaast biedt de vitrine de ‘bewoners’ van Saxion gebouw Edith Stein de mogelijkheid om projecten te tonen. Deze projecten worden op een manier getoond die de kijker stimuleert de achterkant van de façade van een product te bekijken: met welke ups en welke downs is dit product of project tot stand gekomen?
Het ontwerp van de vitrine heeft zich ontwikkeld tot een zeshoekige vitrinekast met één pixel lcd-schermen als vensters die interactief aan- en uitgaan, gekoppeld aan verlichting in de kast en aan sensoren buiten de kast. Het wordt een spel van verbergen en onthullen, ook als toeschouwers veraf staan en vanuit hun ooghoeken waarnemen dat er opeens een venstertje open of dichtging. Voorwerpen en gedachtegangen verbergen of juist tonen en mensen nieuwsgierig maken naar de andere kant van het verhaal, dat is het doel van deze techniek die is toegepast in de vitrine.
Het kunstwerk, gemaakt door kunstenaar Peter de Man, is het resultaat van het tweede Trias Innovationis project, een initiatief van Qua Art – Qua Science. De driehoek van innovatie bestond uit kunstenaar Peter de Man, professor Peter-Paul Verbeek en Saxion Fablab Enschede. Het kunstwerk heeft als thema ‘Living Technology’ en is voortgekomen uit discussies en inspiratiesessies met studenten en medewerkers van Saxion.
Lees meer over dit project

Vortex – Innovatie begint met een individu met een idee
Bij Saxion FabLab Enschede is het haast alledaagse kost: projecten die uiteindelijk tot stand komen door middel van een heel traject van mislukkingen en successen. Eén van deze projecten is het strategische bordspel Vortex, bedacht en ontwikkeld door architect en ondernemer Hans Beeftink. Van A tot Z heeft Hans Beeftink dit spel ontwikkeld in samenwerking met het FabLab: van conceptontwikkeling tot prototyping en het uiteindelijke spuitgietbaar product. En dat allemaal met de beschikbare (digitale fabricage) machines die het FabLab Hans kon bieden, die hij niet in zijn eigen werkplaats tot zijn beschikking had. In de interactieve vitrine wordt zowel het prototype als het daadwerkelijke spel Vortex getoond aan het publiek.
Lees meer over Vortex

vortex-logo

 

Over Qua Art – Qua Science
De Stichting Qua Art – Qua Science is actief op het boeiende raakvlak van kunst en
wetenschap. Door lezingen rond een verbindend thema wordt duidelijk dat de kunstenaar en de wetenschapper veel gemeen hebben. Beiden zijn bezig met het verkennen van grenzen of verdiepen zich in de mogelijkheden en onmogelijkheden van
de materie. Twee ogenschijnlijk totaal verschillende disciplines, van de kunst en de wetenschap. Afzonderlijk voortdurend bezig om werkelijkheden te creëren en te visualiseren, abstracties inzichtelijk, toegankelijk en tastbaar te maken.
Lees meer over Qua Art – Qua Science